Webwinkelsoftware – de keuze is reuze!

Wanneer je een eigen webshop wilt beginnen, komt er veel op je af. Het kiezen van webwinkelsoftware bijvoorbeeld. Er is veel keuze, je kunt je best overspoeld voelen door alle informatie. De juiste keuze is wel één van de belangrijkste punten bij de start van een webwinkel, want een webwinkel valt of staat bij een goed webwinkelsysteem. Maar hoe kies je dan de juiste software? 

Waarom is webshop software belangrijk?

Het beginnen van een webshop begint bij de basis: webshopsoftware. Deze software is belangrijk voor zowel je klant als voor jezelf.

Webshopsoftware zorgt voor de juiste customer experience; als jouw online webwinkel er mooi uitziet, je klanten hun producten goed kunnen vinden en zien of het op voorraad is, en wanneer bestellen en afrekenen een eitje zijn, scoor je punten. En punten scoren wil je, om je te onderscheiden en er zo voor te zorgen dat jouw webshop een succes wordt.

Goede webshopsoftware voor jezelf betekent een goede orderafhandeling. Als je een goed lopende webwinkel hebt, zul je vaak een groot deel van de dag werken in de backoffice van je webwinkel. De juiste webshopsoftware met een goed administratiepanel is belangrijk voor jou om orders gemakkelijk te kunnen afhandelen. 

Hoe kies je?

Zorg dat de software die je kiest past bij jouw situatie, bij jouw wensen en eisen. Zet deze dus van tevoren goed op een rijtje. Want wanneer je weet wat je wilt en wat je zoekt, kun je makkelijker verschillende aanbieders bekijken en vergelijken. Denk bijvoorbeeld aan de volgende punten:

  • Nederlandse focus

Voor veel webshops is de waarde van een pure Nederlandse speler bepalend. Denk aan het helpen van Nederlandse klanten, Nederlandse regelgeving, Nederlandse support, Nederlands ervaring en Nederlandse Dropshipping leveranciers.
Als jij (alleen) de Nederlandse markt op wilt, check dan bijvoorbeeld CCV Shop, Shoppagina, Shopify, Mijnwebwinkel en Jouwweb. 

  • Design mogelijkheden

Een goede eerste indruk maken is belangrijk. Je wilt dus dat jouw website er mooi en gelikt uitziet. Kijk daarom goed naar software die standaard templates bevatten die aansluiten bij de huisstijl van je bedrijf óf die makkelijk en goed te bewerken zijn.
Als design voor jou heel belangrijk is, bekijk dan Shopify, Lightspeed, Shoppagina en WordPress.

  1. Zoekmachine-vriendelijkheid
    Voor iedere webwinkel is het belangrijk om gratis bezoekers via Google te verkrijgen. De zoekmachine-optimalisatie mogelijkheden van je webwinkel moeten dus goed zijn. Let goed op dat je alle meta-titels, beschrijvingen en teksten op de website kunt aanpassen, zodat zoekmachines begrijpen waar de pagina’s van je webwinkel over gaan. Lightspeed (vroeger SEOshop!) heeft de SEO goed op orde, ook Shopify, Mijnwebwinkel en WordPress hebben goede systemen die de vindbaarheid van je webshop ten goede komen.
  2. Mobielvriendelijkheid
    Dan heb je een prachtige online shop, maar wanneer je klanten via hun smartphone willen kopen, ziet het er niet uit. Dat kan natuurlijk niet, zeker nu we steeds meer via onze smartphones en tablets kopen. Alle genoemde webshopleveranciers hebben daar gelukkig goede functionaliteiten voor. 
  3. Webshop MET of ZONDER eigen domeinnaam
    Een webshop openen op de domeinnaam van de webshop leverancier is vaak de goedkoopste optie. Dit is mogelijk bij Mijnwebwinkel, Jouwweb of Shopify.
    Echter is het verstandig op je eigen domeinnaam te kopen met de naam van je webshop, zodat je deze kunt gebruiken op social media en bij andere communicatiemiddelen. Ook voorkom je hiermee dat iemand anders je domeinnaam claimt, wat tot verwarring kan leiden. Als je ook een eigen domeinnaam wilt, bekijk dan eens Shopify, Lightspeed, CCV Shop en WordPress.
  4. Aankoopoptimalisatie (conversie optimalisatie)
    Bezoekers krijgen in je shop is leuk, maar je wilt natuurlijk ook wat verkopen. Er zijn diverse elementen die je kunt instellen om je hierbij te helpen. Optimalisatie voor conversie heet dat. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van plug-ins voor betaalmethodes, verzendopties en het gebruik van Call to actions in de content.
  5. Budget
    Er zijn veel aanbieders, met veel mogelijkheden die overal net even anders werken. Ook zijn er verschillen in de tarieven van de software. Bepaal dus goed welk budget je voor de webshopsoftware wilt reserveren. Veel aanbieders bieden ook pakketten aan die je maandelijks of jaarlijks kunt afnemen. Sommige webshop software kun je voor een bepaalde periode gratis uitproberen. Heel handig om te kijken of het aan jouw wensen en eisen voldoet. Je kunt prima meerdere systemen via verschillende registraties uitproberen en daarna pas jouw keuze maken. 

 

Conclusie

Webwinkelsoftware kiezen is niet gemakkelijk. Neem echt de tijd om de juiste keuze te maken, want overstappen op een later moment is soms lastig en tijdrovend. Weet dat niet elke aanbieder geschikt is voor iedereen. Zoek webshopsoftware waar jij als ondernemer een goed gevoel van krijgt en waar je goed mee kunt werken, én die aansluit bij jouw eisen en wensen.