Wat is dropshipping?

Wat is dropshipping?

De term ‘dropshipping’ komt uit de e-commerce (elektronische bedrijfsvoering). Dropshipping is het principe waarbij producten direct naar klant (de eindgebruiker) gestuurd wordt door de producent, groothandel of leverancier van de producten. De webshop verkoper is daarmee een tussenpartij die geen voorraad van producten hoeft aan te leggen.

 

Hoe werkt dropshipping?

Via jouw webshop koopt een klant een product, dat jij weer inkoopt bij een leverancier (via dropshipping). Dit kan een fabriek of een groothandel zijn. De bestelling wordt naar de klant doorgestuurd. Dit gaat vaak automatisch, als je webwinkel of boekhoudprogramma is gekoppeld aan de software van je leverancier. Het artikel wordt direct door de leverancier naar de klant gestuurd en jij, de webwinkel houder, ontvangt een periodieke factuur voor de in die periode ingekochte artikelen.

De klant bestelt dus gewoon bij jou, het is ook jouw bestelling, maar je hebt geen enkel fysiek contact met het product. Je hebt niet zelf iets ingekocht en opgeslagen om door te sturen naar deze klant. In plaats daarvan stuurt de leverancier, uit jouw naam, het direct naar de eindgebruiker. Bij dropshipping bieden eigenaren van webshops dus producten aan die ze zelf niet op voorraad hebben. Deze vorm van e-commerce is precies het tegenovergestelde van de klassieke detailhandel, waar producten in grote aantallen worden besteld en opgeslagen om vervolgens naar leveranciers verzonden te worden. 

De voordelen van dropshipping

Vooral voor ondernemers die nog maar net met e-commerce beginnen, heeft dropshipping een aantal grote voordelen. 

  • Weinig startkapitaal nodig → weinig risico

    Dit is een van de meest belangrijke voordelen. Je hebt weinig startkapitaal nodig om met een webshop te beginnen, omdat je geen producten inkoopt en geen magazijn nodig hebt. 

  • Je hebt geen voorraad

    Met dropshipping hoef je geen producten op voorraad te hebben. Omdat je geen producten hoeft in te kopen, heb je geen magazijn nodig om deze producten op te slaan. Je loopt ook minder risico dat producten overblijven als je producten niet worden gekocht. 

  • Nieuwe producten en ruim assortiment

    Omdat je geen producten inkoopt, kun je gemakkelijk nieuwe producten testen. Als het product niet aanslaat en je klanten het niet bestellen, is dat geen probleem. Je hebt niks ingekocht, dus je hebt geen kosten gemaakt voor voorraad en opslag. Je biedt het product simpelweg niet meer aan.  Hetzelfde geldt voor het aanbieden van een ruim assortiment. Je komt nooit met een restpartij te zitten, dus je kunt de klanten veel keus bieden.
    Dropshipping is ook een laagdrempelige manier om uit te zoeken of e-commerce iets voor je is. 

  • Geen extra personeel nodig

    Het verzenden van producten kost vaak veel tijd. Bij dropshipping kun je veel automatiseren. Bijvoorbeeld het verbinden van jouw ordersysteem aan dat van de dropshipping-leverancier via een API-koppeling. Jouw binnenkomende orders komen zo direct bij de leverancier binnenkomen. Jij hoeft zelf niet te verzenden, dat doet jouw leverancier.
    Door deze automatisering en de tijdsbesparing heb je vaak geen extra personeel nodig. 

  • Je bent flexibel

    En niet alleen in het assortiment dat je aanbiedt. Je bent ook flexibel qua werkplek. Je kunt werken vanaf waar je maar wilt, want je hebt alleen maar een internetverbinding nodig. 

Nadelen van dropshipping

Dit bedrijfsmodel lijkt heel veel voordelen te hebben, maar er zijn ook nadelen waar je zeker even over na moet denken.

  • Weinig invloed op klanttevredenheid

    Dit is waarschijnlijk het grootste nadeel van dropshipping. Je geeft de controle over het verzenden volledig uit handen. Als de klant problemen ervaart met de bestelling, dan ben jij als webshop verantwoordelijk voor het oplossen van deze problemen. Problemen als het te laat versturen, een vertraagde verzending of een beschadigd product. De beste oplossing is vaak terugbetalen en de tegenslag voor je eigen rekening nemen. In de praktijk blijkt het lastig om dit te verhalen op de dropshipping-leverancier. Vooral als deze zich in het buitenland bevindt. 

  • Lage marges

Ook een groot nadeel is het probleem van lage winstmarges. Er is veel concurrentie en vaak is hetzelfde product ergens anders aanzienlijk goedkoper om klanten te verwerven.
Zoek en kies dus een markt waar weinig concurrentie is. Steek ook tijd en geld in marketing en branding, waarmee je trouwe klanten vindt. 

  • Fikse concurrentie

    Er is veel concurrentie op de markt. Het is steeds lastiger om je te onderscheiden, zeker als de leverancier ook dropshipping aanbiedt voor andere ondernemers.

  • Garantie en en retourneren is lastig

Zeker wanneer de leverancier zich buiten de EU bevindt is het lastig om te retourneren of om garantie te verhalen op de leverancier. Vaak is retourneren niet eens mogelijk of heel kostbaar. 

  • Ingewikkelde invoerrechten en btw-regels

    Webshop, consument en leverancier bevinden zich vaak niet in hetzelfde land, waardoor je te maken krijgt met complexe btw-constructies en invoerrechten. Dit is lastig voor jou als ondernemer, maar het kan ook de ervaring van de klant (negatief) beïnvloeden. Wanneer er ineens extra btw en/of invoerrechten betaald moeten worden. Dat vindt de klant niet leuk… 

En nu?

Nu je de voor- en nadelen van dropshipping kent, kun je een betere afweging maken. Wanneer je besluit ervoor te gaan, lees dan vooral ons volgende blog met tips over het beginnen met dropshipping.