Bol.com Verkopen

Verkopen via Bol.com

Het liefst wil je als ondernemer dat je producten op zoveel mogelijk plaatsen beschikbaar zijn voor verkoop. Meer (professionele) verkoopkanalen staat vaak gelijk aan een hogere omzet. Nu is het mogelijk om als Nederlandse én Belgische ondernemer je producten aan te bieden op één van Nederlands’ grootste marktplaatsen, namelijk Bol.com. Inmiddels maken meer dan 9.000 webshop eigenaren gebruik van deze mogelijkheid. Hoe werkt het Verkopen via Bol.com en wat zijn de voor- en nadelen van de levering via Bol.com. 

 

Online Distributeur (officieel partner Bol.com) helpt ondernemers met de integratie van hun webshop en Bol.com. Wij helpen je om de je afzetmarkt te vergroten en maken gebruik van een 4 stappenplan in combinatie met geavanceerde integraties in ons partnernetwerk om omzet en winst te optimaliseren. Verkopen via Bol.com en Logistiek via Bol.com was nog nooit zo gemakkelijk.

Stapsgewijs Verkopen via Bol.com uitbouwen

Stap 1 - Verkopen via bol.com

Start met Verkopen via bol.com door gebruik te maken van onze tool waarmee je snel & schaalbaar al je producten live kunt zetten

Door een nauwe samenwerking met een van onze partners kunnen we een zeer uitgebreide tool aanbieden (zie prijzen) waardoor je als ondernemer snel en overzichtelijk al je producten bij bol.com kunt neerzetten (plus nog 4 andere marktplaatsen).

Unieke producten bij bol.com? Zorg dat dat je hier even goed voor gaat zitten. Bepaal o.a. hoe ze bij bol.com komen te staan en welke attribuut-velden je nog aanvullend moet aanleveren. 

Stap 2 - Logistiek via bol.com

Gebruik onze Logistiek via Bol.com Tool en zie meteen welke hardlopers je het best op voorraad kunt leggen bij Logistiek via Bol.com

Door onze handige tool kan je direct zien welke producten die je al verkoopt via Verkopen via Bol.com erg geschikt zijn om op voorraad te leggen bij het fulfilment center van bol.com te Waalwijk. Met andere woorden, hun Logistiek via Bol.com.

Met deze producten bij hun in het magazijn, heb je een streepje voor qua verzendpropositie (conform verzendpropositie van bol.com) en grotere kans voor koopknop.

Stap 3 - Voorraad & Verkopen via bol.com

Beheer je voorraad bij Logistiek via Bol.com door gebruik te maken van onze 'Stock & Forecasting' module. Krijg inzicht of je een product moet aanvullen

Uit ervaring blijkt dat het lastig is om je voorraad goed in de gaten te houden bij Logistiek via Bol.com en te zorgen dat je geen nee-verkoop krijgt. 

We hebben een tool ontwikkeld waarme je wekelijks inzicht krijgt in jouw verwachte verkopen i.c.m. jouw huidige voorraadstanden. Op basis hiervan, krijg je een op maat advies hoeveel producten je op voorraad moet leggen om geen nee-verkoop te krijgen. 

Stap 4 - Aanbod & Verkopen via Bol.com

Krijg inzicht of je assortiment een koopknop heeft bemachtigd en of ze wel scherp genoeg geprijsd zijn. En onderneem actie

Als je een product hebt met meerdere aanbieders, dan weet je hoe belangrijk de koopknop is bij bol.com. Als je deze knop kunt bemachtigen, dan zal dit grote invloed hebben op je omzet.

We hebben een tool gemaakt dat je inzicht geeft welke prodcuten wel/niet de koopknop hebben binnen Logistiek via Bol.com.

Verkopen via Bol.com - Pricing

Eenmalige Opstartkosten 

€149,-

Het koppelen van je webshop met bol.com door gebruik van onze tool

Excl. mapping van unieke producten

Verkopen via Bol.com

€99,- / maand

Koppel tot 5000 EAN aan 5 marketplaces zoals Bol.com.

 

Incl. Orderkoppeling, Stock & prijskoppeling en

Fulfilment Manager  

Repricer

€49,- / maand

Zorg dat jouw verkoopprijzen competatief zijn, maar houdt ook rekening met je inkoopprijzen en marges.

 

Hiermee behaal je maximale omzet en winst

Support

€299,- / maand

Volledig uitbesteden aan Online Distributeur, die zorgt voor optimalisatie van je Verkopen via Bol.com. 

 

Hoe werkt verkopen via Bol?

Op Bol com verkopen kan in totaal via drie verschillende manieren ofwel samenwerkingsverbanden, namelijk verkopen via Bol.com, logistiek via Bol.com en direct verkopen aan Bol (B2B, minimale afzet van €150.000,- vereist).

Ondernemers die hun producten willen verkopen via Bol.com kunnen zich vrij eenvoudig aanmelden als verkoper. Nadat je je hebt aangemeld kan je binnen een paar dagen beginnen met het toevoegen van je productassortiment. Heb je producten die al worden verkocht via Bol.com (lees; bestaande artikelen) dan kan je door middel van een EAN nummer het assortiment vrij snel inladen. Is dit niet het geval (lees; unieke artikelen) dan kan het inladen van het productassortiment best wat tijd in beslag nemen. Denk o.a. attributen/specificaties koppelen, goede omschrijvingen in bol.com format krijgen en afbeeldingen bij bol.com krijgen. Dit proces heet ook wel 'mapping'. Online Distributeur helpt ondernemers met maken van de goede mapping.

 

De verkoop

Je herkent een externe verkoper bij Bol.com doordat er bij het product staat ‘verkoop door’. Klanten betalen de producten bij Bol.com, maar de factuur wordt gestuurd van de verkopende partij. Als verkopende partij ben je verantwoordelijk voor de garantie, retourzendingen en de klantenservice. Bol.com is alleen verantwoordelijk voor het aanbieden van de producten. Als verkopende partij ben je dus volledig in controle over klantafhandeling en retourneren.

Prijsstelling en marge

Verkoop via Bol.com is helaas niet gratis. Dit is ook logisch wanneer je bedenkt dat Bol.com meer dan 9 miljoen actieve klanten heeft in Nederland en België. Als verkoper bepaal je zelf de verkoopprijs (incl. verzendkosten), maar je dient wel op iedere verkoop een percentage af te staan aan Bol.com. Dit percentage verschilt nogal eens. Veel partijen die hun producten verkopen via Bol.com maken gebruik van prijs API’s. Dit houdt in dat de prijzen van aanbieders zich automatisch aanpassen aan die van concurrenten. Op deze manier kan er dus een flinke concurrentiestrijd ontstaan. Het is dan ook van groot belang dat je goed nadenkt over de prijsstelling van je producten. Online Distributeur helpt ondernemers met het innemen van de juiste prijspositie in de markt.

Retourneren en service

Klanten kunnen hun producten bij Bol.com binnen 30 dagen retourneren. Hierdoor verwacht bol.com dat jij dit ook doet als verkopende partij. Houd hier rekening mee. Klanten mogen ook bij bol.com hun producten gratis terug sturen naar de verkopende partij.  Neem dit ook in acht. Bol.com verwacht dat je zelf verantwoordelijk bent voor het proces. Mits je niet je producten verstuurd met Logistiek via Bol.com.  Dan neemt Bol.com de verantwoordelijkheid.

  • 98% van de leveringen via bol.com moeten binnen de beloofde termijn geleverd worden.

  • Een gemiddelde klantenbeoordeling van 8 of hoger

  • Partijen met een klantenbeoordeling lager dan 8 worden hierop aangesproken. Verbeterd de beoordeling niet? Dan wordt de samenwerking verbroken.

De voordelen van Bol.com

Omzet, omzet, omzet

Nu je weet hoe het Verkopen via Bol.com in elkaar zit, is het tijd om de voordelen te behandelen. Bol.com is een enorm platform, met enorm veel potentiële klanten. Door je producten op dit platform aan te bieden vergroot je je afzetmarkt aanzienlijk. Wanneer je een aantal jaar je producten aanbiedt is het niet ongebruikelijk dat Bol.com verantwoordelijk is voor een groot percentage van de omzet. Eén ding is zeker, je omzet zal stijgen door gebruik te maken van Bol.com. De extra omzet die je hiermee genereerd kan weer geïnvesteerd worden in je onderneming. Een win-win situatie dus.

 

Nederland én België

Bol.com is actief in zowel Nederland als België. Focus je op dit moment nog niet op de Belgische markt, dan kan het een grote kans zijn om je aan te sluiten bij Bol.com en zo je producten te verkopen aan Belgische consumenten. Ook in België is Bol.com één van de populairste webwinkels met een omzet van 220 miljoen euro.

 

Geen verkoop, Geen kosten

Bij levering via Bol.com is Bol.com verantwoordelijk voor het betalingsverkeer. Ze hebben de regel: geen verkoop = geen kosten. Per product betaal je enkel een bemiddelingsbijdrage. Dit betekent dat je als ondernemer vrijwel risicoloos je producten aan kunt bieden op het platform.

Sponsored Products / Bol.com Adverteren

Naast Verkopen via Bol.com en Logistiek via Bol.com, is er nu ook een mogelijkheid om gebruik te maken van ‘Sponsored Products’ op Bol.com. Sponsored Products is vrijwel niets ander dan adverteren op Bol.com.


Als Belgische ondernemer verkopen via bol.com?

 

Bol.com als onderdeel van Ahold

Al is bol.com een Nederlands bedrijf en valt het onder Ahold (bekend van Albert Heijn), ligt hun focus erg op de Belgische markt. Zelfs een team van Belgische collega’s zijn werkzaam bij bol.com. Hierdoor des te interessanter om als Belgische verkoper te gaan verkopen via bol.com. Je kunt bij het starten zelfs kiezen of je alleen België levert of kiest om te leveren in België én Nederland.

 

Toch nog twijfel?

Onder andere over verzending vanuit België naar Nederland of hoe het werkt om jouw spullen bij logistiek via bol.com te leggen (waardoor je een leverpropositie kunt garanderen conform bol.com. Met andere woorden, levering binnen 1 dag voor geheel Nederland én België). bel ons dan gerust. En dan starten we samen met het bedienen van de Nederlandse markt om 9 miljoen extra klanten te bereiken.

Meer weten over onze werkwijze of over onze innovatieve tool? Twijfel dan niet om contact met ons op te nemen. We staan altijd voor je klaar

 

Verkopen via Bol.com

Expert 

- Tim Matser

Als oud gediende van Bol.com, heeft Tim al meer dan 4 jaar gewerkt bij Bol.com als inkoper, pricing specialist en business analist. Tim helpt nu andere webshops (waaronder  lightspeed webshop) om maximale impact te maken bij Verkopen via Bol.com en Logistiek via Bol.com. Tim passie is automatisering en échte impact maken.