Succesvol verkopen op bol.com: zichtbaarheid en conversie

Meer zichtbaarheid; Sponsored Products

Grote kans dat je je eerste verkoop via bol.com binnen hebt als je bij deze stap aankomt. Een onwijs grote kick en mooi dat het werkt. Nu wil je natuurlijk meer verkopen op bol.com. Dit kan op verschillende manieren, laten we beginnen met ‘Sponsored Products’.

Sponsored Products is een soort van Google Adwords. Je kunt posities bovenaan de categorie pagina kopen. Jouw product is dan als eerste zichtbaar in een bepaalde categorie. Ideaal dus voor meer zichtbaarheid. Een mooie bijvangst van deze betaalde link is, dat bol.com rangschikt op best verkocht. De bestverkochte producten komen, naast de gesponsorde, ook bovenaan te staan. En je raad het al, als je een tijdje bovenaan gestaan hebt met een betaalde link, zou het zomaar kunnen dat je onbetaald als bestverkocht bovenaan komt te staan. Je zou er dan dus voor kunnen kiezen om Sponsored Products uit te zetten.

Dit klinkt natuurlijk erg goed en ook makkelijk. Maar wij willen je toch graag een kleine waarschuwing meegeven. Het kan namelijk voorkomen dat andere bedrijven/verkopers ‘misbruik’ maken van jouw Sponsored Product strategie. Dat zouden ze kunnen doen door automatische repricing tools in te zetten. Als iemand een repricing strategie inzet op jouw Sponsored Product dan betekent dat hun producten elke keer aangepast worden om de goedkoopste te zijn. Zij komen dan keer op keer bovenaan op de categoriepagina, en jij betaalt dan dus eigenlijk voor hun koopknop (zie volgende stap). Het kost je geld en je helpt er iemand anders mee.

Dit risico wil natuurlijk niet zeggen dat je Sponsored Products niet moet gebruiken. De voordelen kunnen erg groot zijn en zoals je weet, ondernemen is niet zonder risico. Maar het is goed om bewust te ondernemen en op de hoogte te zijn en blijven van de risico’s. Blijf altijd alert. Bij twijfel, neem dan gerust contact met ons op en dan ondersteunen we jou waar nodig.

Meer conversie; de koopknop

Wanneer je praat over meer conversie op bol.com, dan praat je over de koopknop. Wat is de koopknop?

De koopknop is een algoritme dat bepaalt wie van alle aanbieders op een product, de koopknop bemachtigd. Stel je voor dat je bijvoorbeeld ‘Andrélon Shampoo Iedere Dag 300ml’ verkoopt. Naast jou, zijn er ook een 8-tal andere verkopers. Ieder met zijn eigen prijs, levertijd en klantervaringen. Het algoritme bepaalt op basis van onder andere de bovengenoemde criteria wie de ‘beste’ verkoper is. Deze verkoper krijgt automatisch de koopknop. Met andere woorden, als een klant deze Andrélon Shampoo in zijn winkelmandje legt, zonder te kijken naar ‘meerdere aanbieders’ (wat 97% van de keren het geval is), dan komt het product van de beste verkoper automatisch in zijn/haar winkelmandje!

Verkoop je een uniek product, dan geldt bovenstaande ook. Jouw zelfgemaakte stoel (zoals in het voorbeeld van BEUK) wordt vergeleken met andere stoelen in dezelfde categorie. Tools zoals EffectConnect bieden ook een repricing module aan om soortgelijke producten mee te nemen. En ook Bol.com geeft advies over prijzen en verlagen zelfs soms hun commissie om lagere prijzen in een bepaalde categorie mogelijk te maken.  

De hamvraag is natuurlijk nu, hoe bemachtig ik de koopknop? Je kunt je onderscheiden op verschillende vlakken. Denk aan prijs, levertijd, voorraad posities en/of logistieke/klant gerelateerde resultaten. De eerste twee variabelen wegen het zwaarst, dan volgt de rest. Maar ook wij moeten eerlijk toegeven dat we niet voor 100% het algoritme van bol.com kunnen ontcijferen. Net zoals Google, zal bol.com dit nooit vrijgeven.

Aangezien prijs en levertijd het zwaarst wegen, is het logisch om je daar eerst op te richten. Om deze te verbeteren, kan je gebruik maken van Logistiek via Bol.com (zie de volgende stap) of van een repricing tool (EffectConnect biedt deze ook aan). Beiden zorgen voor significante impact op de bemachtiging van de koopknop. Echter, dit heeft ook een keerzijde. Wanneer je Logistiek gebruikt via bol.com dan komen daar natuurlijk kosten bij kijken. En wanneer je je producten niet verkoopt, heb je additionele kosten voor de opslag van jouw producten in het magazijn van bol.com. De repricing tool heeft direct impact op je marges. Gebruik beide tools dus bewust en doordacht. Onze ervaring leerde ons dat je zelf achter de knoppen moeten blijven zitten en niet enkel programma’s hun werk moet laten doen. Geen tijd hiervoor of even hulp nodig om dit goed in te richten – zodat je de koopknop waarschijnlijk krijgt – neem dan contact met ons op.

Wie maken Online Distributeur?

Wij zijn met 3 om precies te zijn. Tim, Andrew en Theo. Allemaal met een eigen expertise, maar met één missie; Impact maken. Wij zijn ondernemers in hart en nieren en willen door (online) contact impact maken op jouw omzet en groei. Wij houden van een no-nonsense aanpak en richten ons met aandacht op jou en jouw bedrijf. Mooie bijkomstigheid is, dat 2 van ons meer dan 4 jaar bij bol.com gewerkt hebben. Wij weten hoe je je moet onderscheiden op bol.com.