Zoeken
  • Andrew Vafi

Verkopen via bol.com: iets voor jouw bedrijf?

Bijgewerkt: jan 20

Moet ik wel verkopen via bol.com?

Verkoopplatformen, zoals bol.com, worden binnen de e-commerce steeds belangrijker en zijn niet meer weg te denken. Bol.com is een van die verkoopplatformen en top of mind bij veel consumenten en er wordt naar hartenlust ‘geshopt’. Bol.com is de grootste van Nederland en België qua omzet en aanbod. Bijzondere is dat ze ook onderdeel zijn van Ahold (lees; Albert Heijn, Etos en Gall&Gall). Dit versterkt alleen maar haar positie. Eerlijkgezegd, zien wij bol.com als een partij waar je niet omheen kan. En een partij die je kan helpen met meer zichtbaarheid, omzet en winst.

De vraag voor jou, als retailer of merk, is of je wílt verkopen op bol.com. Of het bij je past. Een paar overwegingen zijn daarbij van belang.

Zichtbaarheid versus Transparantie

Bol.com zorgt voor heel veel online zichtbaarheid. Maar ook voor veel transparantie. Denk aan; jouw verkoopprijzen, jouw consumentenervaringen en ook al jouw klantvragen. Bol.com verzamelt heel veel data. Weeg zichtbaarheid en transparantie dus goed tegen elkaar af en bedenk of bol.com een goede strategische keuze is voor jouw bedrijf of merk.


Aan hoge eisen voldoen

Een andere belangrijke overweging is dat je rekening moet houden met de hoge standaarden die bol.com hanteert met betrekking tot je logistiek en klantresultaat en -tevredenheid. Dit betekent onder andere of je binnen je beloofde verzenddagen bezorgd en hoe snel je reageert op klantvragen. Bedenk dus goed wat je waar kan maken en handel daarnaar.

Commissie en verkoopmarges

Bol.com kijkt ook naar hoe je jezelf prijstechnisch positioneert ten opzichte van andere verkopers of soortgelijke producten. Wanneer je te duur bent, zet bol.com jouw aanbod uit. Wanneer jouw bol.com aanbod een stuk hoger geprijsd staat dan je eigen webshop prijzen (door het verwerken van de commissie van bol.com in je verkoopprijs bijvoorbeeld), dan zal je gevraagd worden om dezelfde prijzen te hanteren. De commissie die bol.com hanteert zal dus direct invloed hebben op je marges. Maar, wanneer je omzet significant stijgt, kan deze de kleinere marges compenseren. Het is dus belangrijk om inzichtelijk te krijgen hoeveel meer je moet verkopen om weer winst te gaan maken. En of dat haalbaar lijkt via bol.com.

Wij raden je aan om zorgvuldig bovenstaande overwegingen af te wegen en intern te bespreken voordat je beslist of je gaat verkopen via bol.com. Ga je met bol.com in zee? Hou dan onze volgende blogs in de gaten: succesvol verkopen op bol.com in 10 eenvoudige stappen!



Wie maken Online Distributeur?

Wij zijn met 3 om precies te zijn. Tim, Andrew en Theo. Allemaal met een eigen expertise, maar met één missie; Impact maken. Wij zijn ondernemers in hart en nieren en willen door (online) contact impact maken op jouw omzet en groei. Wij houden van een no-nonsense aanpak en richten ons met aandacht op jou en jouw bedrijf. Mooie bijkomstigheid is, dat 2 van ons meer dan 4 jaar bij bol.com gewerkt hebben. Wij weten hoe je je moet onderscheiden op bol.com.

0 keer bekeken