FAQ

Blader door de veelgestelde vragen om direct antwoord op je vraag te krijgen.

ProductSync

De synchronisatie van de producten start ieder uur. Afhankelijk van de hoeveelheid producten en de product details kan het even duren voordat alle producten gesynchroniseerd zijn.

Per synchronisatie worden er 25 producten overgezet. Als je meer dan 25 producten hebt ingevoerd/gewijzigd dan worden die bij de volgende synchronisatie meegenomen.

Om een product te aten synchroniseren moeten er aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Product varianten moeten een uniek ID hebben (zoals artikel code, barcode of SKU). Wanneer deze code niet uniek is – bijvoorbeeld omdat een product gedupliceerd is – dan zal de synchronisatie niet werken.

Op basis van jullie werkproces spreken we een trigger af voor synchronisatie. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het product helemaal ‘af’ is als de afbeeldingen zijn toegevoegd. De ProductSync zal dan na het toevoegen van afbeeldingen bij een product de synchronisatie starten.

Bij het toevoegen en/of wijzigen van meerdere producten kan het even duren voordat alle producten gesynchroniseerd zijn. Geef het systeem daarom tot 24 uur na de laatste wijziging de kans om alles te synchroniseren.

In beide shops moeten alleen secties exact hetzelfde staan. Daarnaast mogen er geen duplicaten voorkomen. Om productinformatie over te zetten moet het merk, de categorie of de specificaties dus voorkomen in beide shops.

Het probleem komt vaak voor bij een nieuw aangemaakte sectie. Als de nieuwe sectie in de hoofdshop is aangemaakt maar niet in de doelshop dan worden de producten in deze categorie niet gesynchroniseerd. Dit geldt voor categorieën, merken, levertijden, leveranciers, specificaties en belastingtarieven.

In de rapportagelink die je van de projectmanager hebt gekregen kun je zien of alle secties correct gematched zijn.

De merken van beide shops moeten gelijk staan om productinformatie over te zetten. Het probleem komt vaak voor bij een merk dat nieuw is aangemaakt. 

In de rapportagelink die je van de projectmanager hebt gekregen kun je zien of alle merken correct gematched zijn.

Na de afronding van de ProductSync ontvang je van de projectmanager een linkje naar de synchronisatie rapportage. Onder Rejected Products staat de rede dat het product nog niet synchroniseert.

Na de afronding van de ProductSync ontvang je van de projectmanager een linkje naar de synchronisatie rapportage. Onder Rejected Products staat de rede dat het product nog niet synchroniseert.

MultiShop

Of nou het gaat om producten die reeds of nog niet vertaald zijn, Online Distributeur kan gemakkelijk je webshop omzetten naar een andere taal. Onze vertaalmodule kan automatisch alle producten en meer vertalen. Dit betreft altijd een persoonlijke aanpak. Neem daarom contact met ons op

Nee, de MultiShop werkt alleen als de product varianten een uniek ID hebben. Die is de EAN code. Deze moet overeenkomen in eCom en Retail. Zonder match op EAN zal het product niet te koop zijn in eCom of komt de order niet door in Retail.

Als je de nieuwe producten niet in de webshop ziet staan, kan het zijn dat het systeem nog niet is begonnen met de synchronisatie. Nieuwe producten worden elke 24 uur volledig gesynchroniseerd op basis van EAN code. Daarna zijn ze klaar voor verkoop in eCom.

Betaalde orders in eCom worden binnen 120 seconden verwerkt in Retail. 

Normaal wordt de Retail omgeving ingesteld als de waarheid in voorraad en prijs. In Retail pas je dus ook de voorraad en prijzen aan. Echter kunnen we dit ook anders instellen als dat wenselijk is.

Product Feed

Online Distributeur bouwt custom feeds voor praktisch elk platform. Voor social kanalen zoals Facebook, Instagram en TikTok. Affiliate kanalen zoals Tradetracker. Marketplace integraties zoals Effect Connect. Tot aan zoekmachines als Bing en Google.

De weergave van de filters per product wordt bepaalt door de website waar je naar toe synchroniseert. Gebruik je bijvoorbeeld filters in je webshop die specifiek bij je product passen? Dan kan het zijn dat dit niet binnen de standaardopties van de feed website valt.

Migratie

Uiteraard kunnen klanten nog steeds terecht in de huidige webshop. Waar je wel op moet letten is dat er tijdens de migratie geen wijzigingen mogen worden gemaakt in de productdata. Dus het advies is om nieuwe collecties of prijswijzigingen vóór de start van het project door te voeren.

Dit is afhankelijk van de grote van de data sets, zoals het aantal producten. Zodra alle voorbereidende werkzaamheden zijn uitgevoerd is een webshop gemiddeld in een paar dagen gemigreerd. Tijdens deze periode blijft je oude webshop en/of kassasysteem gewoon online. Pas nadat álle data is overgezet veranderen we het oude systeem naar het nieuwe systeem.

Wanneer je van platform veranderd, dan heeft dit altijd effect op je zoekmachine rankings. Op de korte termijn vaak negatief, omdat je bijvoorbeeld veel oude producten verwijderd die wel een bepaalde ranking hebben opgebouwd. Zie dit als een investering, want op de lange termijn is het positieve effect veel groter. Juist omdat je webshop is vernieuwd (lees: technisch beter) en opgeruimd. Indien gewenst bieden wij hulp met het begeleiden van SEO redirects. Voor een uitgebreid SEO advies, adviseren wij onze klanten om contact op te nemen met dergelijke experts.

Om hier goed antwoord op te geven splitsen we klantdata in drie delen: orderhistorie, klantgegevens en klantenaccounts. Het is niet mogelijk om de orderhistorie over te zetten in de nieuwe shop. Klantgegevens (contactgegevens, e-mail, adres etc.) worden wel overgezet in de nieuwe omgeving. De klantenaccounts bevatten beveiligde gegevens zoals inlog en wachtwoord, dit kunnen we niet migreren.

Staat het antwoord er niet tussen?

Neem dan contact met ons op via een Support Ticket.