Bol.com Adverteren

Sponsored Products

Inmiddels is Bol.com uitgegroeid tot het grootste e-Commerce platform van Nederland. Met zo’n 9 miljoen bezoekers per maand en een totaalomzet van €2,1 miljard in 2018 biedt het platform meer dan genoeg kansen voor zowel jonge als gevestigde ondernemingen. Naast Verkopen via Bol.com en Logistiek via Bol.com, is er nu ook een mogelijkheid om gebruik te maken van ‘Sponsored Products’ op Bol.com. Sponsored Products is vrijwel niets ander dan adverteren op Bol.com.

 

Het was een lange tijd niet mogelijk om als nieuwe Bol.com partner gebruik te maken van sponsored products. Sinds september 2018 is hier echter verandering in gekomen en nu komen ook nieuwe partners van deze mogelijkheid gebruik maken. Wat zijn sponsored products precies en welke voordelen kan het hebben voor ondernemers? En lees onze eigen ervaring met Sponsored Products. 

Wat zijn Sponsored Products op Bol?

Sponsored products op Bol zijn, de naam zegt het al, geadverteerde producten binnen het platform van Bol.com. Wanneer websitebezoekers op zoek gaan naar producten komen er naast de organische zoekresultaten ook nog gesponsorde zoekresultaten naar boven. Dit is vergelijkbaar met andere websites zoals Amazon.com. Je hebt bij adverteren via Bol.com zelf de keuze om op verschillende pagina’s je producten te vertonen, namelijk;

  • Adverteren via homepagina

  • Adverteren via zoekpagina

  • Adverteren via productpagina

 

Afhankelijk van in welke fase van de customer journey je de klant wilt bereiken kan je een keuze maken op welke soort pagina’s je de klant wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld dat mensen in aanraking komen met je product of merk? Dan kan je ervoor kiezen om awareness te creëren door te adverteren op de homepagina. Kies je ervoor om te adverteren via een zoekpagina of een productpagina dan weet je dat de klant al mogelijk geïnteresseerd is in je product of al in de aankoopfase zit.

De kosten van Adverteren via Bol.com

Net zoals andere grote spelers in de e-Commerce markt werken de advertenties op Bol.com via een veilingsysteem. Als verkopende partij bepaal je het bedrag dat je maximaal wilt uitgeven aan een advertentie. Uiteindelijk betaal je voor het aantal keer dat er op jouw advertentie geklikt wordt en dus niet voor het aantal keer dat je advertentie is vertoond. Dit wordt ook wel Cost-per-Click (CPC) genoemd en dit zie je terug in meerdere advertentiesystemen.

 

Naast een CPC betaal je bij adverteren bij Bol.com ook natuurlijk nog een bemiddelingsbijdrage. Dit is gekoppeld aan je Verkopen via Bol.com account en is percentage van de productprijs en deze verschilt per productgroep. Hoe wordt bepaald waar en wanneer je product wordt vertoond? Dit is geheel in handen van het advertentiesysteem van Bol.com.

Wat zijn de voordelen?

Kijken we naar het aantal websitebezoekers en de totaalomzet van Bol.com kunnen we wel concluderen dat steeds meer mensen gebruik gaan maken van zogeheten ‘retailer sites’. Omdat er vele verschillende doelgroepen aanwezig zijn op deze websites kunnen ondernemers hiervan profiteren. Gebruik maken van adverteren via Bol.com kan je de volgende voordelen opleveren:

 

  • Bereik klanten op het juiste moment

  • Weet wat je uitgeeft

  • Inzicht in de prestaties van je advertenties

  • Kies voor automatische of handmatige optimalisatie
     

Ander gegeven is , als je organisch al staat op een categorie-pagina, dan wordt je advertentie hier niet getoond. Scheelt weer in de kosten. Wat natuurlijk erg fijn is.

Onze eigen ervaring als Online Distributeur

Kijkend naar wat Sponsored Products allemaal kunt bieden, aan jou als ondernemer, is het volgens ons zeker het proberen waard. Het geeft extra aandacht voor jouw assortiment dat je hebt staan bij Verkopen via Bol.com. Enige is wel dat je kritisch moet blijven. Bol.com rangschikt namelijk zijn producten op best verkocht op de categoriepagina's. Dit heeft impact. Denk bijvoorbeeld aan het volgende scenario:

Scenario - "Sponsored Product op product met meerdere aanbieders"

Je zet in op Sponsored Products. En zorgt hierdoor dat je bovenaan staat met jouw product. Nadat je een paar extra producten verkocht hebt, zorgt bol.com er vervolgens dus voor dat jouw product bovenaan staat bij de categorie pagina (is namelijk gerangschikt op 'best verkocht'). Dat is fijn, omdat je dan geen Sponsored Products meer in hoeft te zetten. Maar...

Dan ziet een concurrent dat dit product erg veel omzet-potentie heeft. Hij verkoopt het product al, maar gaf het tot nu toe nog weinig aandacht. Hij kiest ervoor om enerzijds een 'repricer' in te zetten, en anderzijds deze producten bij Logistiek via Bol.com neer te leggen, waardoor hij de goedkoopste & snelste wordt en jij de koopknop verliest aan hem. 

 

Nu heb je de keuze om 2 dingen te doen:

  • Je accepteert het en je hebt dus jouw concurrent geholpen aan extra sales, of

  • Je past jouw verkoopprijzen aan en legt jouw producten bij Logistiek via bol.com. Hiermee is je winst nu gering  (het kan zelfs zo zijn dat je nu verliest maakt doordat je de investering van Sponsored Products en Logistiek via Bol.com nog mee moet rekenen).

Kortom, dit is een van de voorbeelden wat kan gebeuren. Let dus goed op, hoe je het aanvliegt en wat je strategie is. Online Distributeur kan hier natuurlijk bij helpen.

 

Bol.com

Expert 

- Tim Matser

Als oud gediende van Bol.com, heeft Tim al meer dan 4 jaar gewerkt bij Bol.com als inkoper, pricing specialist en business analist. Tim helpt nu andere webshops (waaronder  lightspeed webshop) om maximale impact te maken bij Verkopen via Bol.com en Logistiek via Bol.com. Tim passie is automatisering en échte impact maken.