Beginnen met dropshipping

Gefeliciteerd! Je gaat je eigen dropshipping onderneming starten. In ons vorige blog hebben we uitgelegd wat dropshipping is, zodat je deze keuze goed onderbouwd hebt kunnen maken. De eerste stap is gezet, het besluit is genomen. En nu…? Nu begint het echte werk! Dit kan nog wel eens overweldigend zijn, maar met ons uit zes stappen bestaande stappenplan kom je er wel. 

Onderzoek je markt

Wat voor soort onderneming je ook wilt starten, het aanbieden van diensten, een onderneming met voorraad of een dropshipping-onderneming, begin altijd met een uitgebreid marktonderzoek. Onderzoek of er een markt is voor de producten die je wilt verkopen. Aan wie wil je die producten verkopen (wat is je niche, je doelgroep?)? Kijk ook naar je concurrenten; wat doet je concurrentie? Door dit allemaal te onderzoeken, heb je een grotere kans van slagen met jouw bedrijf. Stel je voor dat je selfie sticks wilt verkopen en je komt veel concurrenten tegen die dat product al aanbieden, dan is het handig om voor een andere nichemarkt of productgroep te kiezen. Zo onderscheid je je van je concurrentie en heb je meer kans op succes.

Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Nu je weet wat je wilt verkopen, ga je daadwerkelijk je onderneming starten. Dit is hét moment om je onderneming in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Als dropshipment-ondernemer moet je namelijk belasting betalen en zonder KvK-nummer kun je geen belastingaangifte doen.

Organiseer je financiën 

Het benodigde startkapitaal voor een dropshipping onderneming is niet hoog; je hoeft geen lening af te sluiten voor een winkel, voorraad of andere kosten. Toch zijn er wel andere kosten waar je aan moet denken. De kosten voor een webshop en voor marketing bijvoorbeeld. Het is aan te raden om privérekeningen en zakelijke rekeningen gescheiden te houden om het overzicht te bewaren. 

Kies je leveranciers

Een dropshipping onderneming valt en staat bij een betrouwbare leverancier. Het kiezen van zo iemand is dus een van je belangrijkste stappen. Doe daarom altijd goed onderzoek naar de leverancier. Is het een betrouwbaar, stabiel bedrijf waarvan je verwacht dat het niet snel failliet gaat? Hebben ze voldoende voorraad? Hoe is de service van deze dropshipping leverancier? Zorgen ze voor een nette en tijdige verzending? Raken er wel eens pakketten kwijt? Hoe gaan ze daar dan mee om? Laat, als het even kan, ook een aantal producten bij jezelf bezorgen, zodat je zelf de kwaliteit ervan kunt checken. Hebben ze ook een garantie- of retouren procedure? Veel dropshipping leveranciers zitten in China. Deze zijn vaak wel goedkoop, maar je moet je afvragen of dat voor jouw business handig is.
Jouw klanttevredenheid wordt (mede) bepaald door jouw leverancier, sla deze stap dus niet over, maar doe een uitgebreid onderzoek.

Maak je webshop en richt je online ‘etalage’ in

Maak je eigen webshop (denk ook aan het registreren van je domeinnaam!). Zorg ervoor dat je online winkel er prachtig uit ziet, dat je producten én de voorraden overzichtelijk zijn en zorg ervoor het proces van bestellen en afrekenen appeltje eitje is. Met de juiste customer experience onderscheidt je je van je concurrenten en zorg je ervoor dat jouw webshop een succes wordt. 


Webshopsoftware kan je hier bij helpen. Als je een goed lopende webwinkel hebt, zul je vaak een groot deel van de dag werken in de backoffice van je webwinkel. Met goede webshopsoftware en een goed administratiepanel kun jij je orders makkelijk en efficiënt afhandelen.

Er zijn verschillende spelers die webshopsoftware aanbieden. Vergelijk ze goed met elkaar. Hoe je dit het best kunt doen, kun je lezen in één van onze vorige blogs (Webwinkelsoftware – de keuze is reuze!).

Word een marketingtijger

Bij dropshipping kun je veel automatiseren. Ook hoef jij je niet bezig te houden met de tijdrovende klus van de verzending; dat doet jouw leverancier. 
Hierdoor kun jij je volledig storten op het commercialiseren van de producten. Maak duidelijke foto’s van je producten, verstuur marketingcampagnes per e-mail, schrijf heldere en pakkende productbeschrijvingen (neem dit niet letterlijk over van je leverancier, andere ondernemers ontvangen deze informatie waarschijnlijk ook!) en publiceer relevante blogs. Denk ook aan SEO en SEA. Doe een zorgvuldig keywoord onderzoek en schrijf zelf unieke content. Zo vergroot je de kans dat je gevonden wordt via zoekmachines als Google. Je zou ook kunnen adverteren op Google (SEA), waarmee je klanten verdient (maar vanwege de kosten wel minder per klant verdient). Door geld en tijd te investeren in marketing, kun je je omzet laten groeien.